Целият бюджет за 2021г. е така разписан, сякаш 2020г. е била най-силната в икономическо отношения година за България, имаме рекорден ръст на БВП и бюджетните приходи, с формиран огромен излишък, а 2021г. се очаква, като още по-благоденстваща. Правителството залага ръст на БВП от 2.5% и ръст на приходите в бюджета от 4.4 млрд лв.? Дори и при тези нереалистични очаквания, заложения дефицит е 5 млрд. лв., при подобен очакван размер и към края на 2020г. Изглежда управляващите живеят в някаква паралелна реалност или най-цинично бюджетът е структуриран и подсигурен да издържи само до изборите, пък след това, каквото дойде и с опасност за спешно финансиране със заеми и влизане в дългова спирала. Подобно бюджетно управление е по социалистически популистко, напълно безотговорно и опасно за България.
То напомня края на управлението на правителството на Станишев, което при вече настъпилата световна финансова и икономическа криза през 2008г. предизборно не взе мерки, заложи нереалистичен бюджет за 2009г., с и изключително „раздути” разходи за бюджетни заплати и пенсии, от което самият Борисов се оплаква последващо в продължение на години, че е наследил и изплаща. Но този път кризата е пандемична-здравна и като последствие икономическа, което е нещо безпрецедентно, непредвидимо и изискващо пълна мобилизация на ресурсите и националноотговорно управление.
Следващото абсурдно и цинично решение на управляващите е, ДДС за заведения и барове, включително за консумация в тях на вино и бира, да остане 9% и през 2021г. Докато за все по-дефицитните и с повишаващи се цени-медикаменти, вкл. тези за лечение на COVID-19, остава 20%. Същият размер, остана и за основни храни, учебници и средства за превенция от COVID-19. Подобна данъчна политика и приоритети нямат нужда от коментар.
Единствената и то не всеобхватна подкрепа за бизнеса в бюджет 2021, остава мярката 60/40, от която видяхме, че досега се възползват основно най-едрите индустриални и търговски дружества, както и държавни структури и предприятия, точно тези, които имат фиксирани бюджети, финансови резерви и кризата засегна най-малко. Липсват мерки за модернизация, иновации и за преструктуриране в променящата се социална, икономическа и бизнес среда. Голяма част от държавните служители, без оглед на дейност, натовареност и риск в пандемията, са обгрижени предизборно с предвидени в бюджета над 1 млрд. лв. средства за пореден ръст на заплати и бонуси, без да са извършени нужните реформи, без повишаване на ефективността или да са с забавени или намалени доходи по време на кризата.
С изумление и нарастваща тревога наблюдаваме, продължаващите опити на управляващата коалиция, да използват проектите за държавен бюджет и този на ДОО, дори и след отправените от всички страни и експерти критики. Провеждат се безпринципни пазарлъци и разточително раздаване на средства и облекчения, само за отделни сектори в икономиката, държавните структури, както и пренасочването на значителен ресурс към такива групи хора, които са особено нужни на управляващите за запазване на властта.
Учудващо, за бъдещето на България - нейните деца и отглеждащите ги родители и активни данъкоплатци, в последния момент се оказа, че няма да има подпомагане за всички, както вече беше обещано от управляващите. Средствата предвидени за тях в проектобюджета, щяли да бъдат пренасочени за увеличение на заплатите в системата на МВР. Какво по-жалко, цинично и интригантско поведение, лишено от всякаква бюджетна логика, би могло да има? Какво общо имат системата за социално подпомагане с фонд работна заплата и бюджета на МВР? Увеличаването на заплатите в системата на МВР с 15%, беше предложено от самите управляващи, седмица преди това безпрецедентно противопоставяне с децата на България. Всичко ли се обещава през прозореца на джипката, без изчисления и планиране и после се търси, от чий джоб да се отнеме? Как е възможно, в рамките на последните 6 месеца от мандата, да се отделят милиарди лева за административно и увеличение на минималната пенсия с десетки проценти в условия на огромен дефицит в ДОО, допълнително да се раздават „на калпак” доизборно 50 лв. пенсионни добавки. В същото време обезщетението за майчинство за втората година е замразено при цялото управление на ГЕРБ на 380 лв., а преди беше обвързано с минималната заплата, която насред криза също ще бъде повишена за поредна година до 650 лв.
Дефицитът във фонд ДОО за 2021г. ще надхвърли 6 млрд. и наближава 50%, които ще бъдат дофинансирани пряко или косвено посредством данъчни приходи от родителите на същите тези деца.
Другият довод на ГЕРБ, да се отметнат от всеобхватното право на „детски надбавки”, че част от заможните родители, считат получаването им за обидно, е изключително нелеп и манипулативен, защото ползването на семейно подпомагане във всичките му форми е право, а не задължение и не се изплаща автоматично. Получаването им, е в резултат на подаване на заявление и родители, които преценят, че не са им нужни, могат да не подават нужните документи.
Предвидените средствата за преодоляване на коронакризата и дефицитите в здравната система останаха на заложените нива при представянето на проектобюджета в средата на месец октомври и са малко под 700 млн. лв. допълнителни средства. За повече от месец оттогава, заболеваемостта и здравната криза ескалираха в пъти. Тези средства едва ли ще стигнат дори само за първото тримесечие, а не можем да предвидим и в момента, какво още ни очаква като развитие и последствия. При настоящия lockdown и проекта за пълен бъдещ такъв не само ще намали приходите в бюджета, но и неминуеми ще промени нуждите към същия този бюджет. Нали е важно, да се удържи властта до края на март?
От Гражданско сдружение „Достойнството на един народ” - ДЕН призоваваме за диалог и обществен консенсус за спешно приемане преди второ четена в НС на цялостна бюджетна и социална програма с антикризисни мерки и за следкризисно възстановяване на българската икономика и пенсионна система:
- Спешни мерки и заделяне на достатъчно средства за тях, както и допълнителени буфери, за реорганизиране на здравната система, така че да може да се справи COVID-19 и с шока и дефицитите, пред който е изправена в момента, за възможни нови вълни на пандемията и очаквана последваща заболеваемост от нея и от липса на превенция и своевременно лечение и предпазване.
- Увеличаване на размерът до 50 лв. и обхващане на всички деца за получаване на „детски надбавки” поне през 2021г., с цел подпомагане на семействата отглеждащи бъдещите поколения и покриване на извънредните им разходи по време на пандемия и онлайн обучение;
- Увеличаване размера на обезщетението през втората година от майчинството, от замразения с години размер от 380 лв., до този на минималната работна заплата за страната - 650 лв. за 2021г., с цел стимулиране на раждаемостта и издръжката на живот на семействата с новородени деца в този кризисен период;
- Осъвременяване, предшествано от преизчисляване към 2019г., на всички пенсии, вместо поредното изкуствено и административно вдигане само на минималните пенсии. Подобно преизчисляване не е извършвано от 2008г. и ще даде справедливи-съвременни пенсии на по-отдавна пенсиониралите се, като запази пенсионния модел, спрямо приноса на всеки един пенсионер към системата, вместо налагане на административни минимуми, фиксирани добавки и създаване на еднакво бедно мнозинство от пенсионери с различен принос към системата. Това ще запази мотивацията на сега работещите, да се осигуряват на реалните им доходи. Социално слабите пенсионери, да бъдат подпомагани чрез системата за социално подпомагане, а не от пенсионната;
- Намаляване на ДДС на 18% за хранителните стоки от първа необходимост, 9% за учебниците и лекарствата, нулева ставка за медикаментите, стоките и апаратурата, свързани с борбата с COVID-19;
- Облекчения и реално подпомагане на бизнеси, държавни и общински структури и самонаети, в които действително има значителна или пълна загуба на доходи и риск от фалити;
- Подпомагане на служителите на компании с намалена заетост и доходи, трайно безработните, младите хора, сега излизащи на пазара на труда или с малък стаж, които са най-силно уязвими и в риск да останат дълго време без заетост и доходи;
- Замразяване на всички неефективни и в интерес на чужди държави или местни олигарси енергийни проекти и производства, както и прекратяване на създаването на държавни инфраструктурни и търговски монополи, които ще погълнат нови милиарди още в следващата кризисна година;
- Осъществяване на първа стъпка на финансова децентрализация, чрез преотстъпване на 20% от Данъка върху доходите на физическите лица, работещи в рамките на територията на общината, директно в местния бюджет.
- Увеличаване със 700 млн. лв. на държавната субсидия за общините, за преодоляване на драстично намалените местни приходи в общинските бюджети, поради последиците на кризата с COVID-19, а разпределението на субсидията да се извърши на база брой живущи в конкретната община.
- Изплащане от бюджета на 80% от работната заплата при максимално бърза и опростена процедура на хората, чиито работни места са блокирани поради действията на правителството за справяне с COVID-кризата. Тази мярка е изключително важна за заетите в областта на туризма, търговията, културата, услугите и е от жизнено значение за фирмите с отнети възможности за функциониране;
Прекратяване порочната бюджетната политика на скрито преразпределяне на приходите от един вид данъчни или осигурителни постъпления и пренасочването им в съвсем други разходни пера, както изразходването на бюджетни средства и изкуствени излишъци, без планиране, контрол и санкция от народното събрание.